Popay Blog

=

Steeds meer ondernemingen nemen hun (HR-)processen en dataflows onder de loep onder het mom van de digitale verandering. De reden is veelal dezelfde: efficiëntie. Waar men vroeger manueel te werk ging, wenst men het vandaag sneller, beter en goedkoper te doen. Hiervoor gaat men in zee met digitale nicheproducten, veelal ter beschikking gesteld volgens het SaaS-model (software as a Service).

De voordelen zijn talrijk: de functionaliteiten zijn in de cloud beschikbaar en vereisen aldus geen zware installatiekosten- en werkzaamheden. Daarnaast zijn de pricingmodellen transparant en via simpele abonnementsformule op de markt beschikbaar. Tot slot kan men shoppen naargelang de eigen specifieke behoeftes in een uitgebreide, steeds veranderende markt.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, dus waar zit toch dat addertje onder het gras? Wel, men vergeet dat de data die je in de nieuwe applicatie moet ingeven (je wil nu eenmaal digitaliseren en de data is het belangrijkste element) niet enkel in het product moet worden geregistreerd, maar ook in andere satelliettoepassingen van strategisch belang kan zijn.

Immers, het digitaal proces mag wel goed op zichzelf werken, de integratie van dit proces in je bedrijfsomgeving is meestal een grote (vergeten) onbekende. Je moet er dus voor zorgen dat de programma’s met elkaar kunnen praten, én nog belangrijker, dat ze eenzelfde taal spreken…

Daar sta je dan met je fantastische HR-tools: stuk voor stuk state of the art technologie. Desondanks leert de sport ons dat elf individuen van wereldklasse niet altijd één geoliede machine vormen. De integratie van de tools vormt bijgevolg de achilleshiel van het digitaliseringsproces. Basisinformatie moet meerdere keren worden ingegeven, met fouten en desynchronisatie tot gevolg.

Als voorbeeld kunnen we een Learning Management Systeem (LMS) nemen. Deze applicatie verwerkt feilloos het beheer van alle cursussen, catalogi, inschrijvingen en resultaten. Wat indien je een nieuwe medewerker aanneemt in je basis HR-systeem? Moet je deze dan in beide systemen registreren? Gaan we lijstjes trekken?

Wat indien deze dan ook nog regelmatig van dienst, loonsvoorwaarden of leidinggevende verandert? Wie zorgt ervoor dat deze informatie gesynchroniseerd wordt met je LMS? Wie kijkt er na of iedereen nog onder het juiste departement valt? Omgekeerd willen we natuurlijk dat de nieuwe vaardigheden, netjes geregistreerd in het LMS, worden overgeheveld naar het HR-systeem. Of misschien moet er wel regelmatig een e-learning gevolgd worden zodat je medewerker haar certificatie voor het bedienen van apparatuur behoudt.

Al deze informatiestromen gaan we het liefst beheren en automatiseren in één toepassing die tijdige en correcte synchronisaties mogelijk maakt. Als piloot wensen we op het dashboard alle variabelen te kunnen raadplegen, wanneer het dan fout zou gaan, hoef je niet langer een beroep te doen op de experten die exports of imports hebben geschreven – in de veronderstelling dat deze kennis nog steeds aanwezig is in de onderneming natuurlijk… Ook mag de interne IT-strategie geen extra kosten genereren door de talrijke individuele koppelingen te moeten testen en revalideren bij upgrades of migraties.

Herkent u deze moeilijkheden in uw organisatie?
Popay kan u helpen deze satellieten op één lijn te brengen met onze inhouse ontwikkelde SaaS-integratiehub: Popay.xChange. Ons uitgangspunt is een snelle implementatie in combinatie met een solide supportmodel dat geoutsourcet kan worden. Onze grootste troef is de grote flexibiliteit in het koppelen van reeds bestaande systemen zodat uw investering in het “ideale” product rendabel blijft ongeacht de evoluties van de gekoppelde tools.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies op maat!
– Werner Willems, Medeoprichter Popay –

Recent Comments